fredag 28. juni 2013

Lag lekre lys med silliconformer fra Kreativ Glede

Jeg har laget noen gavepakker med selvlagde lys og dekorerte fyrstikkesker.

Lysene er laget med silliconformer beregnet for såpe og lys. Kreativ Glede har masse flotte former, og ennå flere er ventet til butikken hvilken dag som helst. Kreativ Glede har også stearinmasse og farger til lys.




Det finnes masse tips på nettet om lysstøping, men fint lite om hvordan en får veken på plass ved bruk av former som dette. Jeg har testet litt, og her får du min fremgangsmåte.

Smelt lysmassen i vannbad, og tilsett farge og duft om du vil. Hell over i formene og la det begynne å størkne. Når det har dannet seg en god hinne, stikker jeg noen hull, og fyller på med mer stearin. Dette er fordi  stearin krymper når den størkner, og det kan danne seg luftlommer inni lyset. Nå har jeg ikke funnet noen luftlommer i disse smålysene jeg, så det han hende etterfylling er viktigere på større kubbelys. 

så var det veken da. Den skal jo liksom stikke ut på den plassen som nå ligger nederst i forma...
Lyset stivner utenfra og inn. Når det er stivt nok på utsiden, har det fortsatt en myk kjerne. Ta lyset ut av formen, og stikk et vekehull med en tynn strikkepinne. Sett veken på plass, og fest til slutt veken på undersiden av lyset med noen dråper stearin. Du kan også varme strikkepinnen litt på tuppen om du synes overflaten på lyset er blitt for hard. 

Dette var en lang forklaring, men hele prosessen er veldig enkel, og det er fantastisk morsomt!!!
Jeg har brukt litt Inka Gold til slutt. Har bare gnidd det lett på med fingeren for å fremheve detaljene.



3 kommentarer:

Anonym sa...

Så nydelig disse var, og flott gavepose.

Riet sa...

This is so beautiful.

Hugs Riet.xx

❤ Kaia sa...

I alle dager, du er like kreativ samme hva du....
Så mye lekkert du har laget, både pennal, lys og kort...
Ha ei super helg, NÅ har jeg ferie.....i 3 hele uker.....
Fantastisk...

Klem fra Kaia